Un album in trei melodii „Nicu Alifantis – Masina de scris mare – 1984”


In emisiunea Hai – Hui prin Sufletul Folkului de luni 8 mai 2017, la rubrica Un album in trei melodii, vom prezenta LP – ul lui „Nicu Alifantis – Masina de scris mare” aparut in 1984.

Nicu Alifantis: „În 1984 mai toți prietenii mei mă băteau la cap să mai scot un disc și mă certau că a trecut prea mult timp de la „După melci” și că lumea vrea cantecele mele pe un album. Mă mai șicanau spunându-mi că ar fi momentul să scot un disc cu piese, nu povești pentru copii… 
Mai în glumă, mai în serios mi-au băgat ideea asta în cap, drept pentru care mă hotărăsc și mă apuc de treabă. Contactez Electrecordul, le fac oferta, ei o acceptă, facem programările de studio, mă apuc de treabă. Omul de bază cu care mă consult și cu care aleg piesele, este Dan Bădulescu. Îl rog să facă orchestrațiile. La vremea când am început discuția cu Dan, nu aveam decât 7 piese gata. „Umbra”, „Trecea un om”, „Întâmplare simplă”, „Sonet”, „Emoție de toamnă”, „Dacă tu ai disparea” și „Balada blondelor iubiri”. Erau puține. Mai aveam nevoie de câteva. Am început să dau iama prin poezii, însă doar una m-a inspirat, „Scrisoare” a Danielei Crăsnaru. Între timp îmi veniseră câteva idei care i-au plăcut mult lui Dan, dar pentru care nu găsisem poeziile adecvate. Intrasem deja în panică și pentru că nu voiam să renunț la ele, l-am rugat pe Andrieș să-mi scrie textele. Era pentru prima dată când apelam la un textier, făcând întâi muzica. Nu eram foarte optimist pentru că știam că Andrieș scrie doar pentru el, iar peste toate astea se lăsa și foarte greu, se dădea ocupat, în fine, am insistat și până la urmă a acceptat. I-am dat temele muzicale, iar după ce m-a ținut în șah câteva săptămâni, mi-a adus textele pentru „Maria lângă geam”, „Cântec scurt” și „Maria”. Erau frumoase și foarte pe sufletul meu. Nu mi-a cerut niciun ban, ceea ce m-a impresionat și mai tare. 

Simțeam însă că lipsește ceva, o piesă instrumentală care să povestească albumul, să treacă în revistă temele principale ale pieselor de pe disc. Cine putea să facă bine așa ceva? Adrian Enescu. L-am sunat, ne-am întâlnit, i-am povestit ce vreau și așa au apărut ceilalți instrumentiști, respectiv quartetul de corzi și cei trei suflatori. Colaborarea cu Adrian a fost fascinantă. L-am asistat când scria orchestratiile. Eu îi cântam piesele, el alegea fragmentul reprezentativ din fiecare cântec și îl orchestra. Scria uluitor de repede, gândind pe track-uri quartetul și suflătorii în așa fel încât înregistrarea să sune asemenea unei orchestre mari. S-au suprapus track-urile cu instrumentiștii pe care și i-a ales de la Filarmonica, fiecare track cântat într-un altfel, iar rezultatul a fost impresionant. Asa s-a nascut a doua piesa de pe album intitulată „Autobiografie”.

Grafica a făcut-o Andries. Simplă, folosind o fotografie a unei maşini vechi de scris, făcută de Radu Vintilescu. Întregul material avea un aer uşor retro, cu sunet acustic, aşa încât maşina veche de scris era o radiografie perfectă a ceea ce se întâmpla pe album.
Din păcate sau nu, albumul nu a avut titlu, așa că toată lumea i-a spus Mașina de scris…”

Albumul a aparut in format LP – vinyl, la ELECTRECORD, in 1984 si contine 12 piese:

1 Maria lângă geam (N.Alifantis / Alexandru Andrieș) 
2 Autobiografie (N.Alifantis / Adrian Enescu)
3 Umbra (N.Alifantis / Adrian Păunescu)
4 Trecea un om (N.Alifantis / Elena Farago)
5 Întâmplare simplă (N.Alifantis / Lucian Blaga)
6 Sonet (N.Alifantis / William Shakespeare / George Lesnea)
7 Cântec scurt (N.Alifantis / Alexandru Andrieș)
8 Emoție de toamnă (N.Alifantis / Nichita Stănescu)
9 Scrisoare (N.Alifantis / Daniela Crăsnaru)
10 Dacă tu ai disparea (N.Alifantis / Adrian Păunescu)
11 Balada blondelor iubiri (N.Alifantis / George Țărnea)
12 Maria (N.Alifantis / Alexandru Andrieș

Nicu Alifantis – voce, chitară, editor, producător muzical / Dan Bădulescu – chitară, voci, orchestrații /

Theodor Nucu Mazilu – bass / Mihai Farcaș – tobe, percuții / Adrian Enescu – pian, orchestrație „Autobiografie” /

Doru Căplescu – trompetă / Elena Mihai – oboi / Ilie Macovei, Sorin Minghiat – flaut / Constantin Predețeanu – fagot / Cezar Marin – vioară / Dima George Florian – vioară / Andrei Juvină – violă / Corneliu Faur – violoncel /

Mira Moreno – voce.

 

Casa de Discuri Electrecord, înregistrări Studioul „Tomis” București,

maestru de sunet Theodor Fredi Negrescu,

redactor muzical Ștefan Cărăpănceanu,

foto Radu Vintilescu,

grafică copertă Alexandru Andrieș

 

 

 

 

Lasă un răspuns

