Interviul saptamanii – Mircea Rusu


mircea-rusu

„…Eram eu, cerul si crucea ( uriasa imi parea atunci ). Si acela a fost primul meu moment de fericire pura, nelegata de nimic material. In linii mari , cu poticnirile si provocarile teribile ale cunoasterii de sine, cu erori , cu pacate si cainti , cu intoarceri , cu luari de la capat, am pastrat axa fundamentala de valori avandu-l pe Dumnezeu cap de lista…” – Mircea Rusu

In aceasta saptamana invitatul blogului “Hai-Hui prin Sufletul Folkului” este Mircea Rusu, un artist complet si complex care ne-a daruit o parte din sufletul sau intr-un interviu, un interviu – bucurie despre povestea lui, a esentei sale ca artist si Om, despre valorile si idealurile sale, un interviu – emotie despre sensibilitate si traire in Dumnezeu si  Neam, un interviu pe care va invitam dragi prieteni sa-l cititi cu usa sufletelor deschisa.

mircea rusu

Hai-Hui prin Sufletul Folkului: Cum te-ai descrie pe tine Mircea Rusu? Care iti sunt valorile? Care sunt realizarile de care esti cel mai mandru? Ce te pasioneaza?
Mircea Rusu: Incerc din cand in cand sa ma vad pe mine detasat si cat mai obieectiv cu putinta. Uneori imi iese, alteori nu. O gamalie de om si io printre ceilalti, nici mai bun, nici mai rau, cu defecte si calitati ca toata lumea. Eram la gradinita, aveam spilhozeni cu bretelute si un soare brodat pe piept. M-am desprins intr-o zi de ceilalti copii fascinat fiind de o cruce din varful unui deal si am urcat pana acolo. Adia vantul prin ierburi mai inalte ca mine. Eram eu, cerul si crucea ( uriasa imi parea atunci ). Si acela a fost primul meu moment de fericire pura, nelegata de nimic material. In linii mari , cu poticnirile si provocarile teribile ale cunoasterii de sine, cu erori , cu pacate si cainti , cu intoarceri , cu luari de la capat, am pastrat axa fundamentala de valori avandu-l pe Dumnezeu cap de lista. Binele apoi, frumosul si intr-un fel cu totul particular neamul meu, limba, parintii. Putine sunt pasiunile dar nu pot sa trec peste fotbal, sportul in general si vopsitul tricourilor care imi da o stare de consistenta satisfactie estetica. Cand am lansat dublul album Lumea de roua impreuna cu Maia Morgenstern si regretatul urias actor Adrian Pintea , am simtit o unda pacatoasa de mandrie amestecandu-se printre bucurie si tihna sufleteasca. Nu cred ca sunt bantuit de mandrie. Cel mult de satisfactie cand unele cantece ies cum vreau, cand sunt inspirat sau simt ca nu se vor face cat ai clipi una cu tarana vremii produsele noastre.

MR 11 MR 12

Hai-Hui prin Sufletul Folkului: Mircea Rusu ai o bogata discografie, numeroase cantece. Din punct de vedere muzical si componistic cum vezi evolutia ta – de la Mircea Rusu cel de la inceputuri, la cel de acum ?
Mircea Rusu: Dupa „Iarba verde de acasa” , muzicile noastre s-au schimbat tot mai mult si au castigat in profunzimea si consistenta mesajelor, temelor, ideilor. Asa au aparut 2 cd – „Lumea de roua” , „Va veni si va fi” – 5 cd si acum un album pe drum cu 10 cd, un adevarat record in materie de piese noi.

MR 14MR 13

Hai-Hui prin Sufletul Folkului: Ce ai face daca nu ai avea limitari, daca nu ar exista limitari de bani, de resurse, de timp ?
Mircea Rusu: Niste munti de tehnologii de ultima ora , armate de profesionisti pe ele, muzicieni de consistenta si impreuna megaproductii care sa poata coagula, sa impuna cu autoritate suprematia spiritului in fata produselor de masa care au cancerizat fiinta. Sa nauceasca pur si simplu. O productie asa cam ca la Waters care sa nu lase loc la nimic. Gata, am visat destul.  Si excursii si scoli de muzici, studiouri, tabere pentru si intre generatii etc, etc .

Hai-Hui prin Sufletul Folkului: Daca ar fi sa te reintorci in timp, de unde ai incepe ?
Mircea Rusu: Aveam cinci ani cand am participat si am castigat locul doi la un mare concurs pe atunci, Dialog la distanta.  A castigat o fetita care m-a fascinat cantand la pian. In acel punct m-as intoarce si-as incepe pianul asemeni fetitei castigatoare.

Hai-Hui prin Sufletul Folkului: Ce credinte pozitive poti sa-ti iei ca aliat in dorinta de a-ti indeplini scopurile?
Mircea Rusu: Dumnezeu .

Mircea Rusu Mircea Rusu 4

Hai-Hui prin Sufletul Folkului: Care este scopul tau in viata? De ce existi? Care este misiunea ta?
Mircea Rusu: Uneori ma simt un fel de indicator, ca alea de se pun prin padure – spre pensiune – spre bodega… Sa fauresc binele imi spuneam in adolescenta, asta-i treaba mea. Poate ca aflu cu anticipatie unele lucruri printr-un invizibil fir scurt si tot ce-mi parvine astfel, transmit mai departe cu nadejdea unui lumi a fericirii si a pacii. Chiar insignifiant si ineficient, simt ca treaba mea e sa transmit oamenilor tot ce harul imi da.

Hai-Hui prin Sufletul Folkului: Cine sau ce te-a inspirat cel mai mult la inceputuri? Dar acum?
Mircea Rusu: Locuiam intr-o pivnita in TgMures si ascultam pana la epuizare Yes, Genesis, Pink Floyd.  Stiam pe de rost fiecare piesa de pe fiecare album, ce canta fiecare instrument. Am inceput sa cant folk si prima mea compozitie a fost cu… haiduci. Fara nicio legatura cu tot ce ascultam. Si sunt bucuros ca in timp m-am cantat consecvent pe mine, ca sunt recognoscibil, ca mi-am conturat identitatea. Ba chiar am generat si resuscitat interesul pentru muzica radacinilor noastre. Dar pana muzica nu-ti da tot ceea ce poate fi mai bun si din plin n-ai cum sa-ntelegi ca ti-ai dori sa canti asemeni lui tetea Onuc, in ograda, intru fiinta, cu cerul si cu pamantul si cu viata laolalta. Pur si simplu, impins de o stare de gratie a sufletului. Este cea mai inalta aspiratie a mea.  Si nu-i usor deloc sa te vindeci de succes (mai ales cand el a fost urias) de nocivitatea lui, de dependenta maladiva fata de media si tot acest camp al desertaciunilor. Au fost ani in care ma revoltau o gramada de lucruri in legatura cu punerea mea premeditata intr-un con de umbra. Rand pe rand, fiecare timp trecut mi-a limpezit cararea, mi-a adus in compensatie bogatia foarte multor cantece si versuri inspirate. In plus, desprinderea de formele fara fond si apropierea de ograda lu’ tetea Onuc… pana invat sa cant ca dumnealui.

Mircea Rusu 7Mircea Rusu 10

Hai-Hui prin Sufletul Folkului: Ce viseaza Mircea Rusu pentru muzica lui, pentru sufletul lui si pentru tara asta in general?
Mircea Rusu: Muzica mea… hmmm… gramajoara mea de camasi curate mai degraba sunt expresia inimii mele. Ca ajunge la multi sau putini, nu mai preocupa niciun colt din mine.  Sa ajunga cui ii e de trebuinta, cui ii e cu adevarat hrana sufleteasca, asta da, ii doresc. Tara mea si sufletul meu sunt un tot fragil si delicat de povestit. Ea trece prin grea suferinta, e la grea incercare si sufletul meu priveste uneori la veselia destrabalata din jur, la zgomotul infernal al pozitivismului artificial creat. E ca si cum ti-ai veghea mama muribunda cu castile-n urechi si batand din picioare ritmul zglobiu-aiuritor al descompunerii. Un fel de imn al ruinelor.  Copiii ce-si vegheaza mamele in suferinta sunt tot mai putini, sufletele intristate pentru neam, la fel. De aceea sunt si usor de identificat.

Mircea Rusu 6Mircea Rusu 2

Hai-Hui prin Sufletul Folkului: Cum vezi rolul muzicii si poeziei in societatea noastra actuala, putem vindeca societatea prin muzica si poezie?
Mircea Rusu: Artele in general au avut functii importante in cetate, produceau lumina in inimile si-n capetele multimii. Dar astea au trecut de multa vreme… Schiopatatul sufletesc nu mai are forta si vigoarea necesare tot asa cum putinul simtirii nu poate umple nimic. Apoi, numim prea lesne poezie, cantec, artist.  Se certifica aproape oricine printr-o simpla pagina de feisbuc … isi scrie numele, in dreptul numelui artist si face multe poze cu chitara. Mai cateva cluburi, o imprimare – doua, un disc si gata. Vaduvita de o reala scara de valori, holograma poeziei si muzicii va sfarsi mai devreme sau mai tarziu in propriile limitari naturale si artificial umflate. Degeaba se iluzioneaza, nu scapa nimeni. Mediocritatea striveste spiritul si-l dispretuieste profund dar la intalnirile directe (si nedorite) cu el, ii face lingusitoare si prefacute plecaciuni. In ciuda eforturilor meritoase si initiativelor izolate, eficienta e oricand masurabila. Fie si in celebrele likeuri. Recunosc indepartarea mea de subiect , inclusiv consecinte. Punctual insa, atunci cand am simtit acel ceva, n-am dat cu vorbe frumoase, am ajutat concret cu ce si cat am putut.

Hai-Hui prin Sufletul Folkului: Multumim, Mircea Rusu pentru dragul de a fi fost alaturi de noi si pe aceasta cale! Te rugam ca in final sa ne daruiesti un cantec care sa ilustreze muzical miniinterviul nostru.
Mircea Rusu: Cand se-ntampla sa primesti in dar atat de multe cantece , e greu sa alegi unul. Il aleg totusi pe cel ce corespunde atat situatiei cat si starii particulare. Un cantec ce nu inseamna resemnare dar nici frenezie aiuritoare. Realist mai degraba in raport cu simtirea in general si cu acest neam blestemat si binecuvantat si invesmantat intr-o taina nepatrunsa inca, venind de departe, din timpuri stravechi si dacice.  „Brad cetinat” se numeste si vi-l daruiesc cu bucuria cu care mi-a fost daruit.

Mircea Rusu Band – Brad cetinat

Au consemnat pentru „Hai-Hui prin Sufletul Folkului”:  Sorina Iovan & Sorin Andrei

Lasă un răspuns

